Rodzaje i znaczenie audytów

Rodzaje i znaczenie audytów

Rodzaje i znaczenie audytów

 

Audyty, szczególnie te przeprowadzane w celu udowodnienia zgodności z wymaganiami standardu ISO, są rodzajem inspekcji polegających na gruntownej analizie systemu organizacji, w celu weryfikacji jego zgodność z określoną normą ISO. Audyty przeprowadza się w celu zapewnienia wystarczającej zgodności z wymaganiami systemów zarządzania oraz w celu śledzenia i poprawy wydajności procesów w organizacji. Istnieją różne rodzaje audytów, w zależności od tego co mają zbadać lub kim są przeprowadzający je audytorzy. W niniejszym artykule omówimy najczęściej spotykane rodzaje audytów, których doświadczysz w każdym cyklu certyfikacji.

 

Rodzaje audytów

Klasyfikacja rodzajów audytów opiera się przede wszystkim na relacjach między audytowanymi a audytorami. W przypadku audytów na zgodność z wymaganiami ISO wyróżnić możemy dwa główne typy: audyty wewnętrzne i zewnętrzne.

 

Audyty wewnętrzne

Są one przeprowadzane przez audytorów wewnętrznych zatrudnionych przez kontrolowaną organizację, innymi słowy audytorzy są pracownikami organizacji którą audytują. Audyty wewnętrzne wykonywane są w firmie w celu zweryfikowania skuteczności własnych procedur oraz sprawdzenia zgodności z międzynarodowymi standardami oraz identyfikacji ewentualnych niedociągnięć. Audytor wewnętrzny posiada zazwyczaj praktyczną wiedzę na temat audytowanej organizacji i wie, „co sprawia, że ​​Twoja organizacja działa”. Audyty wewnętrzne mają na celu wniknięcie głęboko w realizowane procesy i odkrycie wszystkiego, co jest lub może być niezgodne z wymaganiami standardu. Podczas audytów wewnętrznych audytorzy powinni dążyć do zidentyfikowania wszystkich nieprawidłowości, dzięki czemu możliwe będzie usprawnienie funkcjonowania Twojej organizacji.

 

Dobrą praktyką jest aby audyty wewnętrzne prowadzone były przez zespół audytowy składający się z pracowników innego działu niż ten który podlega audytowi. Takie rozwiązanie pozwoli zachować bezstronność i pozwoli ograniczyć możliwość wystąpienia konfliktu interesów. Zespół audytorów wewnętrznych, znając doskonale kontekst swojej organizacji oraz sposób jej funkcjonowania może zaoferować bardziej szczegółowe i przydatne informacje zwrotne na temat sposobu jej działania aniżeli audytorzy zewnętrzni.

 

Audyty wewnętrzne pozwalają także na sprawdzenie firmy i zapewnienie zgodności z wymaganiami standardu w bardziej swobodnym i przyjaznym otoczeniu, a także generują przy tym niższe koszty. Dzieje się tak, ponieważ audytor wewnętrzny jest jednocześnie pracownikiem organizacji, którą audytuje. Ważne aby uświadomić pozostałych współpracowników, że audytor wewnętrzny jest ich przyjacielem a nie wrogiem. Podobnie jak w przypadku każdego audytu, nie powinno się ukrywać żadnych informacji ani wprowadzać w błąd audytora. Wręcz przeciwnie, audyt wewnętrzny należy postrzegać jako idealną okazję do uczenia się i eliminowania wszelkich niedociągnięć, a także okazję do udowodnienia audytorowi zewnętrznemu, że organizacja podchodzi poważnie do swojego systemu i pracuje nad jego ciągłym doskonaleniem. Audyty wewnętrzne to także niezbędne narzędzie, które pozwoli Ci przygotować się do audytu zewnętrznego.

 

W większości międzynarodowych standardów, w tym w normach z rodziny ISO, audyty wewnętrzne traktowane są jako ważna część procesu ciągłego doskonalenia organizacji, ponieważ umożliwiają one monitorowanie i przeglądanie wydajności procesów. Audyty wewnętrzne dają organizacji możliwość zidentyfikowania potencjalnego ryzyka i luk w systemie oraz zaprojektowania działań naprawczych, zanim zaczną generować poważne koszty dla firmy. Pomagają również śledzić i dokumentować ewentualne zmiany.

 

Audyty wewnętrzne są zwykle przeprowadzane przynajmniej raz w roku. Co ważne, ustalenia z audytu wewnętrznego nie będą narażać Twojej certyfikacji i pomogą udowodnić audytorowi zewnętrznemu, że przestrzegasz wymagań normy.

 

Jak zostać audytorem wewnętrznym ISO?

Audytorem wewnętrznym systemu zarządzania zostać może praktycznie każdy, zarówno szeregowy pracownik, pełnomocnik ds. ISO, jak również przedstawiciel kadry kierowniczej. W przypadku większych organizacji często jeden audytor wewnętrzny to za mało. Warto również pamiętać, że audytor wewnętrzny powinien być bezstronny dlatego nie powinien on audytować obszarów, za które jest odpowiedzialny.

 

Osoby pełniące funkcję audytora wewnętrznego, powinny wykazać się przede wszystkim bardzo dobrą znajomością wymagań normy, zgodnie z którą będą audytować system. Oznacza to, że audytor wewnętrzny systemu zarządzania jakością musi znać bardzo dobrze strukturę i wymagania normy ISO 9001, a audytor systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji normę ISO/IEC 27001.

 

Drogę do uzyskania kwalifikacji audytora wewnętrznego systemu zarządzania najlepiej rozpocząć od szkolenia na audytora wewnętrznego zgodnie z danym systemem zarządzania. Uczestnicy szkolenia nie tylko dowiedzą się jak właściwie interpretować wymagania normy oraz jakich szukać dowodów ale nauczą się także w jaki sposób zaplanować, przygotować i przeprowadzić audyt, a także jak przygotować raport z audytu. Więcej na temat szkoleń dowiesz się TUTAJ.

 

Audyty zewnętrzne

Audyty zewnętrzne, nazywane również audytami „trzeciej strony”, są przeprowadzane przez niezależnych audytorów spoza Twojej organizacji i zapewniają zainteresowanym stronom przejrzystość i pewność, że w Twojej organizacji działa naprawdę skuteczny system zarządzania. Obiektywne oceny i informacje zwrotne umożliwiają tym zainteresowanym stronom lepsze informowanie o Twojej organizacji. W przypadku większości norm ISO nie jest wymagane ujawnianie wyników audytu, ale jeśli otrzymasz pozytywną informację zwrotną, warto wykorzystać ją do promowania swojego biznesu.

 

Audytorzy zewnętrzni są zwykle zatrudniani przez akredytowaną jednostkę certyfikującą taką jak ISOQAR i wyznaczani do audytowania organizacji podczas 3-letniego cyklu certyfikacji. Audytor podczas audytu będzie zbierał dowody, które pozwolą mu ocenić czy Twój system zarządzania jest zgodny z wymaganiami standardu ISO. Efektem tego jest zatwierdzenie lub zawieszenie certyfikatu do czasu podjęcia działań naprawczych. Należy zauważyć, że długość audytu zewnętrznego jest określana na podstawie szeregu wymagań, które obowiązują wszystkie akredytowane jednostki certyfikujące. Nie ma tutaj zatem miejsca na dowolność.

 

Działania korygujące należy podjąć, jeśli audytor zewnętrzny stwierdzi niezgodność w systemie, która zostanie szczegółowo opisana na spotkaniu zamykającym oraz w raporcie. Audyty zewnętrzne są konieczne, jeśli chcesz uzyskać akredytowany certyfikat ISO,  są one także świetnym sposobem na wsparcie Twojej organizacji w bezstronnej ocenie i jej rozwój.

 

Audyty to stresujący okres dla większości organizacji. Pracownicy mogą postrzegać audytorów jako szpiegów, którzy chcą wydobyć na światło dzienne ich błędy i niedociągnięcia. Ważne jednak, aby wyjaśnić prawdziwą rolę audytów i uspokoić swoich pracowników, że audyt ma na celu pokazać, w jaki sposób firma może działać efektywniej, a nie wskazywać winnych.

 

Audyty wewnętrzne z kolei powinny być okazją do wypowiedzenia się przez pracowników, i szansą do skupienia się na aspektach i procesach, które można usprawnić. Audytorem wewnętrznym powinna być osoba, która doskonale rozumie twoją organizację, ale która może pozostać obiektywna. Podczas audytu wewnętrznego audytor będzie chciał znaleźć obszary wymagające poprawy, więc nie ukrywaj ani nie unikaj rzeczy, które ułatwiają Ci pracę.

 

Proces certyfikacji

W przypadku audytów zewnętrznych stawka jest zwykle o wiele wyższa. Należy jednak pamiętać, że rolą audytora nie jest odebranie twojego certyfikatu, a wręcz przeciwnie, zebranie dowodów, które potwierdzą, że certyfikat należy się Twojej organizacji. Cykl audytu zewnętrznego trwa 3 lata, w pierwszym roku przeprowadzany jest tzw. audyt certyfikujący, a w drugim i trzecim roku tzw. audyty nadzoru, które zapewniają utrzymanie certyfikatu.

Audyt certyfikujący składa się z dwóch etapów:

  • Etap I (przegląd dokumentacji) - Celem Etapu I auditu certyfikującego, zwanego przeglądem dokumentacji, jest ocena udokumentowanych polityk i procedury Twojej organizacji na zgodność z wymaganiami standardu. Podczas przeglądu dokumentacji audytor określa również i zgłasza wszelkie ewentualne braki, które należy skorygować przed Etapem II certyfikacji.
  • Etap II (audyt organizacji) - zazwyczaj odbywa się w ciągu jednego tygodnia po ukończeniu Etapu I. Jest on przeprowadzony zgodnie z planem audytu przedstawionym pod koniec Etapu I. Podczas Etapu II certyfikacji wykonuje się audyt organizacji na zgodność z systemem zarządzania opisanym w dokumentacji systemowej, przez zebranie obiektywnych dowodów. Równie ważnym kryterium audytu jest weryfikacja zgodności, które zostały określone w odpowiednich normach.

 

Audyty przeglądowe odbywają się przed upływem 12 miesięcy i 24 miesięcy od daty certyfikacji. Głównym ich celem jest zapewnienie, że ​​system zarządzania jest skuteczny i nadal spełnia wymagania standardu. Ponadto Audytor potwierdza prawidłowość użytkowania i posługiwania się certyfikacją przez badanie funkcjonowania systemu zarządzania przez ostatni rok.

 

Audyty zewnętrzne są zwykle bardziej formalne, ale nadal powinny być postrzegane przez organizację jako okazja do uczenia się i rozwoju. Nie ukrywaj ani nie unikaj tematów ze swoim audytorem i upewnij się, że jesteś przygotowany do złożenia sprawozdania z ustaleń z audytu wewnętrznego oraz tego, w jaki sposób wprowadzasz zmiany i ulepszenia z tych audytów. Audyty stron trzecich powinny stanowić wartość dodaną dla Twojej organizacji i dać szansę wykazania, że ​​prowadzisz skuteczny i odnoszący sukcesy biznes.

 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat certyfikacji systemów ISO skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego znajdującego się poniżej lub zadzwoń pod numer 22 649 76 64

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, Administrator zbiera i przetwarza dane osobowe zgodnie z właściwymi przepisami, w tym przede wszystkim z  Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej jako RODO. Przetwarzając dane, Administrator zapewnia ich bezpieczeństwo i poufność oraz dostęp do informacji o tym przetwarzaniu dla osób, których dane dotyczą.

1. Administrator danych osobowych
Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

2. Pozyskiwanie danych osobowych, cele przetwarzania.
W zależności od łączących nas z Państwem relacji, przetwarzamy dane osobowe w n/w celach i zakresach:

>> Potencjalni klienci, w tym osoby które wypełniły formularz kontaktowy na naszej stronie:
Dane  osobowe (najczęściej imię, nazwisko, adres mail, nr telefonu), przetwarzamy w celu odpowiedzi na Państwa zapytania i prośby, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO) – do czasu zgłoszenia przez Państwa sprzeciwu, w celach marketingowych na podstawie dodatkowych zgód (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – do czasu cofnięcia przez Państwa zgody. Na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu możemy przetwarzać Państwa dane także w celu dochodzenia ewentualnych roszczeń, w celach statystycznych, a także dla ciągłego doskonalenia jakości świadczonych przez nas usług. Podanie przez Państwa danych osobowych w formularzu kontaktowym nie jest obowiązkiem prawnym, lecz jest konieczne w celu odpowiedzi na Państwa zapytania.

>> Potencjalni klienci, w tym osoby które wypełniły formularz zapytania ofertowego
Dane  osobowe (najczęściej osoba kontaktowa, nazwa firmy, adres i kod pocztowy, strona www, adres mail, nr telefonu), przetwarzamy w celu przygotowania i przesłania oferty, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO) – do czasu zgłoszenia przez Państwa sprzeciwu, w celach marketingowych na podstawie dodatkowych zgód (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – do czasu cofnięcia przez Państwa zgody. Na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu możemy przetwarzać Państwa dane także w celu dochodzenia ewentualnych roszczeń, w celach statystycznych, a także dla ciągłego doskonalenia jakości świadczonych przez nas usług. Podanie przez Państwa danych osobowych w formularzu kontaktowym nie jest obowiązkiem prawnym, lecz jest konieczne w celu odpowiedzi na Państwa zapytania.

>> Odbiorcy newslettera
Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingu produktów i usług Administratora, tj. przesyłania informacji o charakterze marketingowym (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – zgoda osoby, której dane dotyczą. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Dane osobowe będą przechowywane do czasu wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych.

>> Klienci - zawarcie i realizacja umowy w związku z prowadzoną przez nas działalnością
W przypadku gdy jesteś naszym klientem lub kontrahentem i zawierasz umowę, przetwarzamy niezbędne dla tego celu dane osobowe w celu zawarcia i realizacji tej umowy, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Jeżeli jesteś reprezentantem lub osobą kontaktową występującą w imieniu naszego klienta lub kontrahenta, Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu kontaktu służbowego, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Kontaktem służbowym jest dla nas wszelka korespondencja (elektroniczna, papierowa), jak też kontakt telefoniczny dotyczący zawartej współpracy i realizowanej usługi, w szczególności: dokonywanie uzgodnień, umawianie spotkań służbowych, udzielenie odpowiedzi na pytania, kierowanie informacji z naszej strony. Naszym prawnie uzasadnionym interesem jest również kontakt z osobami kontaktowymi po stronie klienta dotyczący opinii na temat realizacji umowy, przy czym z inicjatywą takiego kontaktu może się do nas zwrócić zarówno klient, jak i my.

Takie dane osobowe przetwarzamy także w celach podatkowych i rachunkowych, gdy przepisy prawa obligują nas do ich przechowywania lub ujawniania odpowiednim podmiotom. Podstawą prawną przetwarzania przez nas danych osobowych w celach podatkowo – księgowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO. Takie dane przechowujemy przez czas niezbędny dla realizacji umowy, a następnie do czasu przedawnienia roszczeń, jakie mogą wynikać z takiej umowy, bądź przez czas wymagany przepisami prawa. Dane związane z zawartymi umowami przechowujemy przez taki okres czasu w celach dowodowych, zabezpieczenia roszczeń lub obrony przed nimi, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes o jakim mowa w art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

>> Prowadzenie korespondencji e-mailowej oraz tradycyjnej:
Przekazane przez Państwa dane (najczęściej imię, nazwisko, adres mailowy, adres korespondencyjny), w przypadku skierowania do nas korespondencji e-mailowej lub drogą tradycyjną, są przetwarzane wyłącznie w celu komunikacji i załatwienia sprawy, której dotyczy ta korespondencja. W takim przypadku podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 lit f RODO, polegający na prowadzeniu korespondencji kierowanej do niego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do udzielenia odpowiedzi na Państwa zapytanie. Dane będziemy przetwarzać w czasie wykonania umowy, a po upływie tego okresu przedawnienia roszczeń wynikających z łączącego nas stosunku prawnego.

>> O soby odwiedzające naszą stronę internetową:
Informujemy Państwa, że podczas korzystania z naszej strony internetowej, mogą być pobierane dodatkowe informacje wysyłane przez Państwa przeglądarkę internetową oraz zawarte w logach systemowych, w szczególności: adres IP przypisany do komputera użytkownika lub zewnętrzny adres IP dostawcy Internetu, nazwa domeny, rodzaj przeglądarki, czas dostępu, typ systemu operacyjnego; od użytkowników naszej strony www, mogą być także gromadzone dane nawigacyjne, w tym informacje o linkach i odnośnikach, w które zdecydują się kliknąć lub innych czynnościach, podejmowanych na Stronie. Podstawą prawną tego rodzaju czynności jest prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie funkcjonalności tych usług. Dane  wykorzystywane będą wyłącznie w celach statystycznych (analiza ruchu na naszej stronie www) oraz w celach marketingowych (by lepiej dopasować treść Serwisu do preferencji użytkowników).

>> Uczestnicy organizowanych przez nas szkoleń i webinariów:
Zapisując się na nasze wydarzenia prowadzone w formie on-line (szkolenia, webinaria), Państwa dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach: zawarcie umowy (realizacja Twojego zamówienia udziału w wydarzeniu, w tym przyjęcie rejestracji, wysłanie zaproszenia na wydarzenie (podstawa: wykonanie umowy o przeprowadzenie wydarzenia lub żądanie uczestnika przed jej zawarciem – art. 6 ust. 1 lit. b RODO), realizacja obowiązku prawnego dotyczącego wystawiania i księgowania faktur (jeżeli podajesz dane osobowe do faktury) a także prowadzenie sprawozdawczości finansowej (podstawa: art. 6 ust. 1 lit. c w zw. z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa oraz ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) i ponadto: bieżący kontakt, rozpatrzenie ewentualnych reklamacji, zabezpieczenie roszczeń – te cele są naszymi prawnie uzasadnionymi interesami (podstawa: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). W przypadku chęci otrzymywania newslettera dane będą przetwarzane za zgodą (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).

Dane dla powyższych celów będą przetwarzane przez następujący okres: dane niezbędne dla realizacji umowy / rozpatrzenia reklamacji przetwarzane są przez czas niezbędny do jej realizacji, a następnie do czasu przedawnienia roszczeń, jakie mogą wynikać z tytułu zawarcia umowy; dane przetwarzane w celach kontaktowych przechowujemy przez czas niezbędny dla realizacji kontaktu / odpowiedzi na pytania, a następnie do końca roku kalendarzowego, następującego po roku, w którym nastąpiło rozwiązanie sprawy lub zakończenie kontaktu; dane niezbędne do realizacji wydarzenia płatnego przechowywane będą do maksymalnie 5 lat liczonych od zakończenia roku obrachunkowego, w którym wystawiono dokument księgowy; dane przetwarzane w przypadku wyrażenia zgody na newsletter – do czasu jej odwołania.

3. Odbiorcy danych osobowych
Administrator może przekazać Państwa dane osobowe wyłącznie w przypadku, jeśli jest to niezbędne do realizacji celów przetwarzania: podmiotom świadczącym dla nas usługi informatyczne, wspomagającym naszą działalność, firmom doradczym, audytorskim, a także prawniczym, podwykonawcom niektórych naszych funkcjonalności, firmom dostarczającym narzędzia komunikacji (np. hosting poczty e-mail), firmom dostarczającym narzędzia analityczne, przedsiębiorstwom pocztowym i kurierskim, bankom, ZUS, US, także innym, w ramach spoczywających na Administratorze obowiązków prawnych.

4. Okres przetwarzania
Okres przetwarzania danych przez Administratora zależy od rodzaju świadczonej usługi i celu przetwarzania. Okres przetwarzania danych określony może także wynikać z przepisów, w przypadku, gdy stanowią one podstawę przetwarzania. W przypadku przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu Administratora, wówczas dane przetwarzane są przez okres umożliwiający jego realizację lub do zgłoszenia skutecznego sprzeciwu względem przetwarzania danych. Jeśli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, dane przetwarzane są do jej wycofania. W przypadku, gdy podstawę przetwarzania stanowi niezbędność do zawarcia i wykonania umowy, dane będą przetwarzane do momentu jej rozwiązania. Okres przetwarzania danych może być przedłużony w przypadku, gdy przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami, a po tym okresie, jedynie w przypadku i w zakresie, w jakim będą wymagać tego przepisy prawa. Po upływie okresu przetwarzania, dane są nieodwracalnie usuwane lub anonimizowane.

5. PRAWO KONTROLI, DOSTĘPU DO TREŚCI WŁASNYCH DANYCH ORAZ ICH POPRAWIANIA,
Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia (chyba, że na Administratorze będzie spoczywał obowiązek ich dalszego przetwarzania), ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

>> Podstawy prawne żądania Użytkownika:
Dostęp do danych – art. 15 RODO.
Sprostowanie danych – art. 16 RODO.
Usunięcie danych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) – art. 17 RODO.
Ograniczenie przetwarzania – art. 18 RODO.
Przeniesienie danych – art. 20 RODO.
Sprzeciw – art. 21 RODO
Cofnięcie zgody – art. 7 ust. 3 RODO.

W przypadku stwierdzenia, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy obowiązującego prawa, osoba, której dane dotyczą, ma prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie.

6. PLIKI „COOKIES”

Informacje ogólne o plikach cookies

Strona Administratora używa plików „cookies”. Instalacja plików „ cookies ” jest konieczna do prawidłowego świadczenia usług na stronie internetowej. W plikach „ cookies ” znajdują się informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony, a także dają one możliwość opracowywania ogólnych statystyk odwiedzin strony internetowej. W ramach strony stosowane są następujące rodzaje plików „cookies”:

Rodzaje plików cookies ze względu na czas przechowywania

>> Pliki cookies sesyjne – pliki tymczasowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika wyłącznie do momentu wylogowania się, opuszczenia strony internetowej lub zamknięcia przeglądarki internetowej.

>> Pliki cookies stałe – pliki przechowywane w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do momentu ich usunięcia przez Użytkownika.

Rodzaje plików cookies ze względu na cel

>> Niezbędne – umożliwiające prawidłowe działanie strony, bez których niektóre funkcjonalności mogą być niedostępne.

>> Funkcjonalne – pozwalające na zapamiętanie wybranych przez Użytkownika ustawień (np. języka, rozmiaru czcionki, wyglądu strony), personalizację interfejsu Użytkownika i poprawę wygody korzystania z serwisu.

>> Statystyczne – służące do zbierania danych o sposobie korzystania ze strony, tworzenia statystyk i raportów dotyczących funkcjonowania strony (bez identyfikacji konkretnego Użytkownika). Pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z serwisu, co umożliwia ulepszanie jego struktury i zawartości.

>> Wydajnościowe – umożliwiające zbieranie informacji o wydajności i szybkości działania strony, pozwalają na rozpoznawanie problemów technicznych oraz optymalizację działania serwisu.

>> Marketingowe – umożliwiające profilowanie i targetowanie reklam dopasowanych do zainteresowań Użytkowników, a także personalizację treści marketingowych wyświetlanych na stronie i w sieciach reklamowych.

Wykorzystywanie plików cookies przez Administratora

Własne pliki cookies
Administrator wykorzystuje własne pliki cookies, aby lepiej poznać sposób interakcji Użytkowników z treściami znajdującymi się na stronie. Pozwala to na:

> zapewnienie prawidłowego funkcjonowania strony,

> dostosowanie ustawień serwisu do preferencji Użytkownika,

> zbieranie anonimowych danych statystycznych (np. liczba odwiedzin i czas spędzony na stronie),

> realizację celów marketingowych, w tym personalizację treści reklamowych oraz targetowanie odbiorców (m.in. we współpracy z usługami Google Ads).

Zewnętrzne pliki cookies

>> Google Analytics
Na naszej stronie internetowej wdrożono usługę Google Analytics, udostępnianą przez Google Ireland Limited („Google”). Google Analytics wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, które umożliwiają analizę sposobu korzystania przez Użytkowników ze strony. Zbierane dane to m.in. informacje o czasie wizyty i rodzaju przeglądarki, z wyłączeniem prywatnych adresów IP czy dokładnej geolokalizacji. Szczegółowe informacje o tym, jak Google przetwarza dane, dostępne są pod adresem:
https://policies.google.com/terms?hl=en&gl=b

>> Google Ads
Na naszej stronie mogą być wykorzystywane kody śledzące (tzw. tagi) Google Ads w celu prowadzenia kampanii marketingowych (m.in. remarketingu), personalizacji reklam i targetowania Użytkowników. Pliki cookies mogą służyć do identyfikowania preferencji Użytkownika i wyświetlania reklam dostosowanych do jego zainteresowań.

>> Facebook Pixel
W serwisie może być zaimplementowany Facebook Pixel, narzędzie służące do analizy ruchu i optymalizowania kampanii reklamowych w serwisie Facebook. Facebook Pixel pozwala na wyświetlanie Użytkownikom spersonalizowanych reklam w serwisie Facebook, a także mierzenie skuteczności tych reklam.

>> LinkedIn
Na stronie mogą znajdować się wtyczki lub linki odsyłające do serwisu LinkedIn. Po kliknięciu w taką wtyczkę, dane Użytkownika (np. informacje o aktywności na stronie) mogą być przetwarzane przez właściciela LinkedIn w celach analitycznych lub marketingowych.

>> Callback24
W celu usprawnienia kontaktu z Użytkownikiem i usprawnienia obsługi zapytań wykorzystujemy narzędzie Callback24, które może zapisywać pliki cookies. Służą one do analizowania aktywności Użytkowników oraz optymalizacji komunikacji.

Sieci reklamowe (w szczególności sieć Google) mogą również wykorzystywać pliki cookies do zbierania ogólnych, anonimowych danych statystycznych, a przede wszystkim do personalizacji i targetowania reklam, w tym do określania, czy dany Użytkownik wyświetlał już określoną reklamę.

Zarządzanie plikami cookies

Użytkownik może w każdej chwili zadecydować o zakresie dostępu plików cookies do swojego urządzenia. Zmian w tym zakresie można dokonać poprzez konfigurację ustawień w przeglądarce internetowej. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla stosowania plików cookies.

Instrukcje dotyczące zarządzania plikami cookies w najpopularniejszych przeglądarkach:

 

Dodatkowe informacje

Więcej informacji na temat plików cookies można znaleźć na stronach:

> w języku polskim: http://wszystkoociasteczkach.pl

> w języku angielskim: https://www.aboutcookies.org

Podczas korzystania z naszej strony mogą znajdować się odnośniki do zewnętrznych serwisów, takich jak Facebook czy LinkedIn. Po kliknięciu w link i aktywowaniu wtyczki społecznościowej, dane Użytkownika mogą być przetwarzane bezpośrednio przez właściciela danego portalu (np. Facebooka, LinkedIn).

>> Szczegółowe informacje o sposobie przetwarzania danych przez Facebook: https://www.facebook.com/privacy/explanation

>> Szczegółowe informacje o sposobie przetwarzania danych przez LinkedIn: https://pl.linkedin.com/legal/user-agreement

Jeżeli Użytkownik nie chce, aby jego dane dotyczące aktywności na naszej stronie były zbierane i przetwarzane przez wyżej wymienione portale, powinien wylogować się z kont (profili) w tych portalach przed kliknięciem w dany link.

Informacje dodatkowe

Na stronie internetowej Administratora znajdują się odnośniki (linki) do serwisu społecznościowego Facebook i Linkedin – zewnętrznych portali społecznościowych.. Jeśli podczas wizyty na naszej stronie internetowej użytkownik kliknie w wybrany link, poprzez aktywację tzw. wtyczki społecznościowej (plug-in) portalu społecznościowego dochodzi do przekazania przez Użytkownika jego danych oraz ich przetwarzania przez portal społecznościowy. Cel oraz zakres przetwarzania danych osobowych przez portal społecznościowy oraz związane z tym prawa i obowiązki Administratora takiego portalu służące ochronie prywatności Użytkowników dostępne są w zakładce dotyczącej ochrony danych osobowych tego portalu. Za przetwarzanie danych, które następuje po kliknięciu na dany link odpowiedzialny jest właściciel portalu społecznościowego.

Szczegółowa informacja o tym, jak Google wykorzystuje dane Użytkowników dostępna jest na stronie:
https://policies.google.com/terms?hl=en&gl=b

Szczegółowa informacja o tym, jak Facebook wykorzystuje dane Użytkowników dostępna jest na stronie:
https://www.facebook.com/privacy/explanation.

Szczegółowa informacja o tym, jak Linkedin wykorzystuje dane Użytkowników dostępna jest na stronie:
https://pl.linkedin.com/legal/user-agreement.

Jeżeli Użytkownik nie chce by jego dane o aktywności na stronie internetowej należącej do Isoqar sp. z o.o. były gromadzone przez wyżej wskazane portale powinien wylogować się z konta (profilu) na danym portalu przed kliknięciem w określony link.

7. PRZEKAZYWANIE DANYCH DO PAŃSTW TRZECICH
Państwa dane osobowe mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy (dalej: EOG) – jednostce certyfikującej Alcumus ISOQAR Ltd., której siedziba mieści się w Wielkiej Brytani .

8. ZAUTOMATYZOWANE PRZETWARZANIE DANYCH
Administrator nie dokonuje automatycznego przetwarzania – profilowania w rozumieniu RODO polegającego na wykorzystaniu danych osobowych podanych przez Użytkownika do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy jej sytuacji ekonomicznej, osobistych preferencji, wiarygodności oraz zachowania Użytkownika

9. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Administrator stosuje środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, a w szczególności zabezpiecza dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem obowiązujących przepisów oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
Administrator udostępnia odpowiednie środki techniczne zapobiegające pozyskiwaniu  modyfikowaniu przez osoby nieuprawnione, danych osobowych przesyłanych drogą elektroniczną.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą Polityką prywatności stosuje się odpowiednio przepisy RODO oraz inne właściwe przepisy prawa polskiego.
 

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.