Zmiany w standardach GFSI – jak przygotować się do audytu bezpieczeńst

Zmiany w standardach GFSI – jak przygotować się do audytu bezpieczeństwa żywności

Czym jest GFSI i dlaczego te zmiany są ważne?

 

Global Food Safety Initiative (GFSI) to międzynarodowa inicjatywa mająca na celu uznawanie i harmonizację standardów bezpieczeństwa żywności, zapewniając konsumentom dostęp do bezpiecznej żywności, niezależnie od jej pochodzenia. Certyfikacja według uznanych standardów, takich jak BRCGS, IFS czy FSSC 22000, jest często warunkiem współpracy z dużymi sieciami handlowymi i partnerami międzynarodowymi.

 

Aktualizacje standardów bezpieczeństwa żywności są odpowiedzią na rozwój technologii, zmieniające się zagrożenia biologiczne i chemiczne oraz rosnące oczekiwania konsumentów i regulatorów. Zmiany te nie są rewolucyjne, lecz stanowią naturalny krok w kierunku większej przejrzystości, odpowiedzialności i zrównoważonego zarządzania ryzykiem. Firmy, które zaczną przygotowania już teraz, unikną problemów podczas audytów i zyskają przewagę konkurencyjną jako nowocześni i wiarygodni partnerzy.

 

Na co zwrócić uwagę przed audytem standardu grupy GFSI

 

Aktualizacje wprowadzają nowe obowiązki w kilku kluczowych obszarach, wpływając na sposób, w jaki przedsiębiorstwa zarządzają bezpieczeństwem i jakością żywności:

 

1. Kultura bezpieczeństwa żywności

Nowe wymaganie zakłada konieczność wykazywania działań angażujących wszystkich pracowników w zapewnianie bezpieczeństwa żywności. Obejmuje to szkolenia, komunikację wewnętrzną, ankiety oraz działania korygujące. Potrzebujesz szkolenia przed audytem? Kliknij tutaj.

 

2. Fałszerstwa żywności – przeciwdziałanie

Firmy są zobowiązane do przeprowadzania oceny ryzyka dotyczącej fałszowania i opracowania planu zapobiegawczego. Dotyczy to surowców, opakowań i produktów końcowych, a oceny muszą być aktualizowane przynajmniej raz w roku. Przygotowania do audytu muszą uwzględniać rozszerzoną kontrolę fałszerstw żywności, z obowiązkowymi planami prewencyjnymi. Pisaliśmy o tym więcej tutaj.

 

3. Ochrona żywności – zabezpieczenie przed zagrożeniami zewnętrznymi

Obejmuje zabezpieczenia linii produkcyjnych przed sabotażem, włamaniami, cyberatakami i innymi zagrożeniami. Wymagane są systemy kontroli dostępu, plany reagowania i testy systemów. Nowe wymagania z tego zakresu pojawiają się w ramach audytów wszystkich standardów GFSI.

 

4. Nowe podejście do HACCP i analizy ryzyka

Zmiany obejmują aktualizację zagrożeń biologicznych, chemicznych, fizycznych, a także uwzględnienie zupełnie nowych np.: klimatycznych czy podatności na zafałszowanie. Podczas audytu IFS, BRCGS czy FSSC 22000 ocenie podlegać będzie między innymi integracja planu HACCP z ESG oraz zarządzaniem kryzysowym.

 

5. Cyfryzacja i automatyzacja

Kluczowe zmiany to przejście na cyfrową dokumentację, analizę danych i cyfrowe narzędzia do audytów, które wymagają stosownych zabezpieczeń. Obejmuje to elektroniczne rejestry produkcji, prognozowanie zagrożeń oparte na danych oraz aplikacje wspomagające kontrole i audyty.

 

 

Aktualizacje standardów GFSI to istotny krok w rozwoju bezpieczeństwa żywności, który promuje bardziej przejrzyste, odpowiedzialne i zrównoważone praktyki. Proaktywne podejście do tych zmian pozwoli firmom na płynne przejście, utrzymanie certyfikacji oraz umocnienie pozycji jako wiarygodnych partnerów w globalnym łańcuchu dostaw żywności.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.