Stara wersja normy ISO 9001:2008 bardzo ogólnie podchodziła do kwestii formułowania zakresu systemu zarządzania jakością. Punkt 4.2.2 wymagał, aby księga jakości zawierała zakres, łącznie ze szczegółami dotyczącymi wszelkich wyłączeń (punkt 1.2) i ich uzasadnieniem.
W ISO 9001:2015 podobnie jak w poprzedniej wersji znajdziemy oddzielny punkt 4.3 dotyczący zakresu systemu zarządzania jakością. W normie napisane jest, że organizacja powinna określić granice i zastosowanie systemu zarządzania jakością. Podchodząc do określenia zakresu organizacja powinna uwzględnić następujące czynniki:
W zakresie należy również zawrzeć informację o punktach normy, które, ze względu na charakter organizacji nie znajdują zastosowania.
W ISO 9001:2015 nie ma wyłączeń natomiast organizacja może zdecydować , które punkty normy nie mają zastosowania ze względu na charakter organizacji (punkt 4.3 normy ISO 9001:2015). Organizacja musi uzasadnić decyzję przedstawiając obiektywne dowody, że nie zastosowanie danych punktów normy nie ma wpływu na zgodność wyrobów i usług oraz na zwiększenie satysfakcji klienta. Przesłanie jest proste: jeśli wymaganie może być zastosowane – nie można go po prostu zignorować. Jeśli uznamy, że wymaganie nie ma zastosowania – powinniśmy być w stanie przedstawić obiektywne dowody. W tym przypadku warto posiadać udokumentowaną informację, która potwierdziłaby możliwość nie zastosowania danego punktu normy.
Podsumowując :
Zakres systemu zarządzania jakością powinien zawierać 4 informacje:
Przykład:
Zakres firmy „Xspeedservice” według ISO 9001:2008:
Archiwizowanie, przechowywanie, udostępnianie i niszczenie dokumentów.
Zakres firmy „Xspeedservice” według ISO 9001:2015:
„Xspeedservice” jest firmą działającą w celu osiągnięcia korzyści wszystkich zainteresowanych stron. Archiwizowanie, przechowywanie, udostępnianie i niszczenie dokumentów jednostek administracji państwowej oraz firm prywatnych. Firma nie prowadzi działalności związanej z projektowaniem i rozwojem nowych usług.
* - w polskiej wersji językowej zamiast kwestii używane będzie słowo „czynnik”.
Autor: Anna Gładyszewska – Senior Assistant to Operations Manager