Nowa wersja normy ISO 9001:2015 po wielu miesiącach prac związanych z jej aktualizacją ujrzała światło dzienne we wrześniu ubiegłego roku. Wprowadziła ona wiele nowych elementów, które mają pomóc firmom działającym zgodnie z jej wymaganiami osiągnąć trwały sukces.
Jednym z takich elementów jest prawie cały rozdział 4, który obliguje firmy do zrozumienia organizacji i jej kontekstu. Kontekst organizacji opisywany jest, jako „external and internal issues”.
O ile wyrazy „external” i „internal” są jasne i czytelne, i oznaczają odpowiednio „zewnętrzny” i „wewnętrzny”, tak tłumaczenie pojęcia „issue” nie jest już takie jednoznaczne.
Według słownika języka angielskiego wyraz „issues” to:
Wydaje się, że w języku polskim wyrazy, które najlepiej oddają znaczenie tego słowa to: „czynniki”, „aspekty” lub „kwestie”.
Słownik języka polskiego (PWN) definiuje te pojęcia w następujący sposób:
Z powyższego wynika, że najbliższym polskim odpowiednikiem dla słowa „issues” są „kwestie”.
Kontekst organizacji rozumiany, jako „external and internal issues” oznacza w takim razie „zewnętrzne i wewnętrzne kwestie”.
Istnieje wiele metod do identyfikacji takich kwestii. Można je znaleźć w wielu publikacjach, podręcznikach lub Internecie.
Bardzo ciekawa wydaje się zależność między tytułem rozdziału „Zrozumienie organizacji i jej kontekstu” i samego wymagania punktu 4.1, który brzmi: ”Organizacja powinna określić zewnętrzne i wewnętrzne kwestie …”. Z powyższego wynika, że żeby coś zrozumieć, trzeba coś najpierw ustalić, czyli stwierdzić coś po uprzednim zbadaniu.
Idąc tym tokiem myślenia, organizacje powinny rozpocząć pracę nad wdrożeniem nowej normy lub związane z modyfikacją już istniejącego systemu, od identyfikacji wszystkich kwestii zewnętrznych i wewnętrznych mających wpływ na jakość produkowanych wyrobów lub oferowanych usług.
Następie powinny dokonać analizy, które kwestie mają największy wpływ na ich biznes. Dzięki temu będą mogły dopiero w pełni zrozumieć rolę, jaką pełni ich organizacja w otaczającym ją świecie wewnętrznym i zewnętrznym.
Autor: Paweł Dąbrowski – Dyrektor Zarządzający