Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, skąd będziesz wiedzieć, kiedy tam dotrzesz?
Charles Lutwidge Dodgson, lepiej znany pod pseudonimem Lewis Carroll, podobno powiedział: „Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, każda droga cię tam zaprowadzi”. Tego przekonania nie zawarł jednak w swojej najbardziej znanej książce: „Alicja w krainie czarów”.
Jeśli planujemy podróż, musimy określić dwie bardzo ważne rzeczy. Po pierwsze, musimy wiedzieć, gdzie jesteśmy i musimy dokładnie wiedzieć, dokąd chcemy iść. Gdy poznamy te dwie dane, reszta stanie się prosta. Tworzymy plan, który może być mapą lub strategią, i realizujemy nasz plan. Spójrzmy na to z perspektywy ustalania celów w firmie.
Działanie bez wyznaczonych celów przypomina trochę podróż bez pojęcia, dokąd zamierzamy dotrzeć. Bez informacji, kiedy tam dotrzemy. Oczywiście istnieje możliwość, że trafimy w dobrym czasie w przyjemne miejsce, ale prawdopodobieństwo jest raczej małe. Gdzieś po drodze będziemy musieli dokonać ważnych wyborów. I nie znając celów, jakimi kryteriami posłużymy się przy tych wyborach?
Jasno określona polityki firmy, która wskazuje gdzie chcemy dotrzeć pozwala ustanowić cele wspierające strategię a co za tym idzie wiemy, czym kierować się w codziennych wyborach w naszej pracy.
Takie właśnie podejście proponuje ISO 9001:2015 a wszystko to aby zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia stałego sukcesu Firmy.
Wreszcie cele dają nam poczucie spełnienia i powody do świętowania, ponieważ wiemy, kiedy dotarliśmy do celu. Ważne jest, aby wiedzieć, gdzie chcielibyśmy widzieć naszą firmę za kilka lat. Jeśli nie jest to jasne, warto poświęcić trochę czasu, aby się dowiedzieć. To ułatwi wyznaczanie celów.