Przewodnik Zafałszowań Żywności (Food Fraud) IFS

Przewodnik zafałszowań żywności IFS

IFS wydał przewodnik, który ma pomóc w lepszym zrozumieniu wymagań standardu pod kątem zafałszowań żywności.

 

W przewodniku zostały szczegółowo opisane wymagania dotyczące przeciwdziałaniu zafałszowaniom żywności (Food Fraud) określone przez IFS Food wersja 6.1, a także IFS PACsecure 1.1 i IFS Logistic 2.2.

 

Wytyczne dotyczą opracowania, wdrożenia i utrzymania planu ograniczenia zafałszowań produktu zgodnie z IFS Food wersja 6.1 i zawierają:

  • Utworzenie zespołu ds. oceny zafałszowań produktu
  • Identyfikację potencjalnego ryzyka zafałszowań produktu
    • Zbieranie danych i ich przegląd
  • Ocenę narażenia na zafałszowanie produktu
    • Zasady oceny podatności na zafałszowania produktu
    • Zasady oceny podatności na zafałszowania dostawców
  • Opracowanie planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
    • Zasady planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
  • Wdrożenie i monitorowanie środków kontroli planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
    • Środki kontrolne
  • Przegląd i doskonalenie planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
    • Zmiany w czynnikach ryzyka i ocenie podatności na zafałszowania produktu
    • Formalny przegląd oceny podatności na zafałszowania
    • Kontrola i monitorowanie wymagań oraz wdrożenie

 

Przewodnik zawiera również opisane przykłady oceny podatności, opracowania i przeglądu planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa.

 

Dodatkowo przewodnik zawiera listę pytań, które auditor może zadać podczas auditowania wymagań dotyczących zafałszowań produktu (Food Fraud). Poniżej przedstawiamy listę pytań, na które każda firma musi być gotowa.

 

Sekcja 4.2

  • Kim są członkowie zespołu ds. oceny zafałszowań produktu?
  • W jaki sposób przeszkolono członków zespołu oceny zafałszowań produktu?
  • Czy obowiązki zespołu ds. oceny zafałszowań produktu są jasno określone?
  • W jaki sposób kierownictwo wyższego szczebla wspiera zespół ds. oceny zafałszowań produktu?
  • W jaki sposób zidentyfikowano źródła danych dotyczące zafałszowań produktu?
  • Czy istnieje lista źródeł danych z informacjami dotyczącymi jej przeglądu i częstotliwości przeglądu?
  • Czy wykorzystywane są wiarygodne źródła danych?
  • W jaki sposób dane są wykorzystywane przez członków zespołu ds. oceny zafałszowań produktu?

Dokumenty, które audytor może chcieć ocenić

  • Zapisy szkoleniowe zespołu ds. oceny oszustw produktowych
  • Lista informacji i źródeł danych
  • Dowody na regularny przegląd źródeł informacji i danych

 

Sekcja 4.3

  • Jaka jest zdefiniowana metodologia oceny podatności?
  • Jakie czynniki ryzyka są zdefiniowane dla produktu (surowców, składników i opakowań) i dostawców?
  • Czy wszystkie surowce, składniki i opakowania podlegają ocenie podatności?
  • Czy wyniki podatności lub oceny są dostępne do przeglądu?
  • Jak często są przeprowadzane oceny podatności?
  • Czy przeprowadzane są oceny podatności na wszystkie nowe surowce, składniki i opakowania oraz dostawców tych produktów?

Dokumenty, które audytor może chcieć ocenić

  • Zapisy oceny podatności
  • Lista surowców, składników i opakowań oraz ich dostawców
  • Wyniki przeglądu audytu wewnętrznego

 

Sekcja 4.4 oraz 4.5

  • Czy istnieje procedura planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa?
  • Jakie środki kontroli stosuje się w celu ograniczenia ryzyka potencjalnej działalności związanej z zafałszowaniami produktów zidentyfikowanej w ramach oceny podatności?
  • Czy środki kontroli są odpowiednio i konsekwentnie stosowane zgodnie ze zidentyfikowanymi zagrożeniami?
  • Kto monitoruje i, jeśli to konieczne podejmuje działania, w przypadku problemów zidentyfikowanych w ramach stosowanych środki kontroli?
  • Czy środki kontroli są regularnie sprawdzane pod kątem przydatności i skuteczności?

 

Dokumenty, które audytor może chcieć ocenić

  • Plan łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
  • Zapisy i przegląd środków zaradczych dotyczących planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa (i działań)
  • Reklamacje klientów i konsumentów
  • Wyniki audytu wewnętrznego

 

Sekcja 4.6

  • Jak często przeprowadzana jest ocena podatności?
  • Czy w ramach procedury planu łagodzenia zafałszowań w branży spożywczej zdefiniowano kryteria, w których ocena podatności na zafałszowania żywnościowe zostanie poddana przeglądowi w uzupełnieniu do przeglądu rocznego, tj. kiedy mogą wystąpić zmiany ryzyka?
  • Czy dokonano przeglądu skuteczności planu łagodzenia zafałszowań w branży spożywczej? Jeśli tak, jak się to odbywa?
  • Czy zmieniono wymagania dotyczące kontroli i monitorowania, a jeśli tak, dlaczego?

Dokumenty, które audytor może chcieć ocenić

  • Procedury planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
  • Środki kontroli, zapisy i przeglądy planu zwalczania zafałszowań produktu (i działania)
  • Reklamacje klientów i konsumentów
  • Wyniki audytu wewnętrznego

 

Dla ułatwienia IFS podaje w przewodniku zafałszowań żywności przykładową listę danych źródłowych do monitorowania zafałszowań żywności na rynkach światowych. Kluczowymi źródłami mogą być: RASFF, FAO, strona Komisji Europejskiej.

 

Pełen przewodnik dostępny jest za darmo na stronie właściciela standardu IFS

https://www.ifs-certification.com/images/standards/ifs_food6/documents/FoodFraud-Guide_1805.pdf

 

Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat identyfikacji i zapobiegania zjawiskom Food Fraud oraz Food Defense zapraszamy na szkolenie organizowane przez ISOQAR (Sprawdź szczegóły)

Skontaktuj się z nami

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityką prywatności

Polityka prywatności

Dochowujemy najwyższej staranności w zakresie ochrony i bezpieczeństwa przekazanych nam informacji poufnych oraz powierzonych  danych osobowych. W tym celu minimalizujemy wszelkie dostrzeżone ryzyka, które mogłyby prowadzić do naruszenia bezpieczeństwa pozyskanych lub przetwarzanych informacji lub danych.

Stosownie do treści  postanowień art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO” art. 13), informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest  ISOQAR CEE  sp. z o.o. w Warszawie, adres:  ul. Wąwozowa 11, 02-796 Warszawa.
  2. Kontakt z administratorem danych osobowych możliwy jest pod adresem e-mail: isoqar@isoqar.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane na podstawie udzielonej przez Panią/Pana zgody, w oparciu o treść  art. 6 ust. 1 lit. b-f   RODO lub na podstawie Umowy powierzenia przetwarzania danych.
  4. Pani/Pana dane osobowe, stosownie do treści zgody i podstawy przetwarzania,  mogą być wykorzystane  w celu udzielenia  informacji handlowych, marketingowych oraz w celu  wykonania  zawartych przez Administratora umów o współpracy, w zakresie niezbędnym do ich prawidłowej realizacji.   
  5. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być podmioty działające na zlecenie Administratora w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa i  zawartych przez Administratora  umów.
  6. Pana/Pani dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 4, a po tym czasie, tylko  w zakresie i przez okres,  wymagany przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
  7. Posiada Pani/Pan prawo do:
    • żądania od Administratora dostępu do danych osobowych,
    • sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
    • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
    • przeniesienia danych,
    • cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
  8. W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  9. Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie odbywało się na zasadach określonych w regulaminie (opcje: subskrypcji, itp.) a konsekwencją takiego przetwarzania będzie otrzymywanie wyselekcjonowanej informacji marketingowej.
  10. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niepodanie danych może skutkować niemożliwością uczestnictwa w  wybranych kategoriach kontaktu ( subskrypcji newslettera, otrzymywaniu ofert marketingowych, udziału w ankietach).
  11. Podanie przez Panią/Pana dobrowolnie danych osobowych w formularzu kontaktu, wiadomości elektronicznej, innego rodzaju  oświadczeniu, jest równoważne ze złożeniem przez Pana/Panią  oświadczenia o następującej treści:  wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu nawiązania kontaktu bezpośredniego, przekazania informacji handlowej, sporządzenia oferty, przesyłania newslettera, wzięcia udziału w ankiecie ( zależnie od żądanej przez Panią/Pana opcji). 

 

Regulamin plików cookies

 

  1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  2. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu: http://www.isoqar.pl/
  3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    2. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    3. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    4. dostosowania treści reklamowych w formie graficznej (Reklamy displayowe) przy wykorzystaniu remarketingu Google Analytics
  4. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne" (session cookies) oraz „stałe" (persistent cookies). Cookies „sesyjne" są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe" pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  5. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
    1. „niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    3. „wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
    4. „funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    5. „reklamowe" pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
    6. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Użytkownicy mogą zablokować usługę Analytics dla reklam displayowych oraz dostosowywać reklamy w sieci reklamowej Google w Menedżerze preferencji reklam. Można również pobrać program blokujący Google Analytics ze strony https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/
    7. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
    9. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).