ISO/IEC 27035 Zarządzanie Incydentami w Bezpieczeństwie Informacji

ISO/IEC 27035: Przewodnik dotyczący reagowania na incydenty związane z bezpieczeństwem informacji

W dzisiejszym świecie biznesu incydenty związane z bezpieczeństwem informacji są uważane za znaczne ryzyko, które może poważnie zaszkodzić firmie. W celu zabezpieczenia zasobów informacyjnych firmy muszą szybko identyfikować, oceniać i skutecznie zarządzać incydentami.

 

Incydent związany z bezpieczeństwem informacji, to pojedyncze zdarzenie lub serie niepożądanych lub niespodziewanych zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji, które stwarzają znaczne prawdopodobieństwo zakłócenia działań biznesowych i zagrażają bezpieczeństwu informacji. Takie sytuacje wymagają stworzenia odpowiedniej struktury oraz procedur, by móc zapobiegać ich wystąpieniu oraz skutecznie na nie reagować.

 

Czym jest ISO/IEC 27035?

ISO/IEC 27035 Zarządzanie incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji to norma o charakterze międzynarodowym, ponieważ trend bezpieczeństwa informacji jest globalny. Norma ISO/IEC 27035 stanowi usystematyzowaną odpowiedź na zainteresowanie firm w tym obszarze. Wskazuje najlepsze praktyki i wytyczne dotyczące prowadzenia strategicznego planu zarządzania i reagowania na incydenty. Ponadto norma ISO/IEC 27035 obejmuje określone procesy zarządzania zdarzeniami i potencjalnymi lukami w zabezpieczeniach informacji.

 

Norma ISO/IEC 27035 składa się z trzech części, wytyczne które wskazuje są uniwersalne. Znajdą one zastosowanie w każdej branży, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Norma ma na celu pomóc osobom posiadającym wszechstronną wiedzę specjalistyczną w wykrywaniu, zgłaszaniu i ocenie incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji. ISO/IEC 27035 pomoże stać się specjalistą ds. bezpieczeństwa, który będzie w stanie zminimalizować skutki każdego incydentu organizacji. Ten międzynarodowy standard jest przewodnikiem dla osób pragnących zdobyć najwyższe umiejętności i wiedzę, aby chronić swoją organizację przed incydentami bezpieczeństwa i ograniczyć wynikające z nich skutki finansowe.

 

Powiązanie ISO/IEC 27035 i ISO/IEC 27001

ISO/IEC 27001 to najpopularniejsza i najważniejsza międzynarodowa norma dotycząca zarządzania bezpieczeństwem informacji. ISO/IEC 27001 określa wymagania dla tzw. Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI). Jednym z elementów SZBI jest zarządzanie incydentami. Celem normy ISO/IEC 27035 jest nie tylko zastosowanie wytycznych dotyczących zarządzania incydentami, przedstawienie procesów zarządzania nimi i wykrycie luk w SZBI, ale także pomoc w spełnieniu wymagań stawianych przez ISO/IEC 27001.

 

Budowa ISO 27035

Norma ISO 27035 składa się z 3 oddzielnych dokumentów:

  • ISO/IEC 27035-1 Zasady zarządzania incydentami - Przedstawia koncepcje i fazy zarządzania incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji;
  • ISO/IEC 27035-2 Wytyczne dotyczące planowania i przygotowania do reagowania na incydenty;
  • ISO/IEC 27035-3 Wytyczne dotyczące reagowania na incydenty w operacjach związanych z bezpieczeństwem teleinformatycznym;

 

Cykl zarządzania incydentami ISO/IEC 27035

ISO/IEC 27035 opiera się na następujących fazach zarządzania incydentami. Cykliczne podejście, gdzie ostatnia faza (Wyciągnięte wnioski) stanowi wkład do pierwszej fazy (Planowanie i przygotowanie) zapewnia ciągłe doskonalenie zarządzania.

 

Do faz cyklu należą:

1. Planowanie i przygotowanie

2. Identyfikacja i zgłoszenie incydentu

3. Ocena incydentu i podjęcie decyzji odnośnie reakcji na incydent

4. Odpowiedź na incydent

5. Wyciąganie wniosków

 

Faza planowania i przygotowania

Właściwe planowanie to skuteczna reakcja na incydent. Norma jako pierwszy krok przygotowawczy wskazuje ustanowienie polityki zarządzania incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji. Taka polityka powinna obejmować nie tylko ogólne podejście do zarządzania incydentami cyberbezpieczeństwa, ale także wymieniać korzyści płynące dla organizacji z odpowiednio ustrukturyzowanego zarządzania incydentami. Taka polityka powinna być znana wszystkim pracownikom oraz najwyższemu kierownictwu, co zapewni przydzielenie zasobów adekwatnych do podejmowanych działań.

 

ISO/IEC 27035 wymaga, aby istnienie polityki zarządzania incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji było odzwierciedlone w innych dokumentach wysokiego poziomu jak np. polityka bezpieczeństwa informacji w organizacji.

 

Polityka zarządzania incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji jest ogólnym dokumentem wysokiego poziomu. Powinna być podstawą procedur niższego szczebla. Podstawowym dokumentem dotyczącym zarządzania incydentami powinien być schemat zarządzania incydentami bezpieczeństwa informacji (zwany również planem reagowania), zawierający szczegółowe informacje proceduralne i techniczne dotyczące podejścia do zarządzania incydentami.

 

Częścią działań przygotowawczych powinno być również opracowanie programu szkoleniowego w zakresie incydentów cyberbezpieczeństwa i reagowania na incydenty. Taka świadomość pracownika może mieć krytyczny wpływ na prawidłową reakcję na incydent. Mogą wystąpić zdarzenia, które nie są wykrywane przez zautomatyzowane systemy, ale mogą być postrzegane przez pracowników jako anomalie – wtedy tylko od wiedzy pracownika zależy, czy takie zdarzenie będzie zgłoszone, czy nie. Nie należy więc lekceważyć tego kroku przygotowawczego. I wreszcie, co nie mniej ważne, należy utworzyć zespół reagowania na incydenty  - Incident Response Team (IRT).

 

Identyfikacja i zgłoszenie incydentu

ISO/IEC 27035 różnicuje następujące źródła informacji o zdarzeniach:

  • systemy zabezpieczeń technicznych;
  • analiza logów;
  • dział IT / helpdesk;
  • użytkownicy;
  • strony zewnętrzne.

 

Zarządzanie wszystkimi tymi źródłami może być nieco skomplikowane, więc możesz rozważyć użycie oprogramowania do automatyzacji zabezpieczeń do obsługi określonych interakcji i komunikacji.

 

Norma podkreśla, że wykryte podatności i rosnące ryzyka powinny wyzwalać odpowiednie działania ze strony zespołu reagowania na incydenty. Wszystkie zdarzenia powinny być śledzone w dedykowanym systemie śledzenia i monitorowania, obsługiwanym przez zespół reagowania na incydenty. Wskazuje również, że jednym z głównych celów tworzenia takiego systemu jest wsparcie zespołu w podejmowaniu odpowiednich decyzji. Celem jest, żeby były one podejmowane w oparciu o rzetelne dowody, dlatego do systemu należy wprowadzać jak najwięcej istotnych danych.

 

Ocena incydentu i podjęcie decyzji odnośnie reakcji na incydent

ISO/IEC 27035 proponuje dwupoziomowe podejście do oceny sytuacji. Oceny pierwszego zdarzenia dokonuje tzw. PoC (point of contact), który może nie być zespołem reagowania na incydenty (może to być np. helpdesk). PoC musi postępować zgodnie ze standardową procedurą operacyjną, aby określić, czy zdarzenie jest incydentem, czy nie.

 

Norma definiuje trzy obszary oceny, które wpływają na kategoryzację zdarzenia jako incydentu:

  • domena oddziaływania;
  • narażone procesy, informacje i aktywa;
  • wpływ na podstawowe usługi organizacji.

 

Takie podejście zapewnia, że fałszywe alarmy i inne nieistotne zdarzenia są eliminowane z dalszego przetwarzania, a zespół reagowania na incydenty nie angażuje się w działania niezwiązane z rzeczywistymi incydentami.

 

Następnie PoC decyduje, czy zdarzenie powinno zostać przekazane do IRT. Jeśli tak, IRT przeprowadza drugą ocenę, aby ponownie potwierdzić (lub zmienić) klasyfikację zdarzenia. Jeśli zdarzenie jest sklasyfikowane jako incydent, zadaniem IRT jest ustalenie priorytetów i zaplanowanie odpowiednich działań.

 

Norma wymaga również, aby ta faza obejmowała formalne przypisanie działań reagowania na incydenty odpowiednim osobom, rejestrowanie wszystkich działań IRT i elektroniczne gromadzenie dowodów.

 

Odpowiedź na incydent

Podczas tej fazy wykonywane są decyzje podjęte w poprzedniej fazie. ISO/IEC 27035 rozróżnia stan „kryzysowy” i stan „bezkryzysowy”. To bardzo ważne rozróżnienie w zakresie zarządzania ciągłością działania. Wiele incydentów, choć poważnych, nie zagraża ciągłości działania i nie wymaga uruchomienia procedur obsługi kryzysowej. Tak więc, jeśli IRT jest w stanie przejąć kontrolę nad incydentem, powinien podjąć odpowiednie działania i zapewnić, że organizacja odzyskała sprawność po incydencie. Jeśli nie jest to możliwe, należy eskalować obsługę incydentów do obsługi kryzysowej.

 

Podobnie jak w poprzedniej fazie, standard wymaga, aby wszystkie działania IRT były odpowiednio rejestrowane, a wszystkie dowody incydentów były zebrane i odpowiednio zabezpieczone.

 

Ważną częścią tej fazy jest komunikacj. W poprzednich fazach nie była potrzebna komunikacja poza zespołem reagowania na incydenty. Jednakże podczas reagowania na incydent, właściwa komunikacja z IRT może mieć kluczowe znaczenie. ISO/IEC 27035 stwierdza, że ​​taka komunikacja powinna odbywać się nie tylko wewnątrz organizacji, ale także być skierowana do wszystkich stron zainteresowanych, które muszą być zaangażowane do prawidłowego zarządzania incydentem.

 

Wyciąganie wniosków

Ta faza służy ciągłej poprawie bezpieczeństwa. Każdy incydent, po jego zamknięciu musi zostać wykorzystany, aby wyciągnąć z niego wnioski i poprawić:

  • narzędzia, konfiguracje i procedury bezpieczeństwa;
  • procesy zarządzania ryzykiem cyberbezpieczeństwa;
  • procesy zarządzania incydentami.

 

Organizacja może również zdecydować o podzieleniu się wyciągniętymi wnioskami z innymi organizacjami lub społecznością zajmującą się bezpieczeństwem.

 

Jakie są korzyści z wdrożenia normy ISO/IEC 27035?

Zaletą ISO/IEC 27035 jest fakt, że nie tylko nakreśla i uszczegóławia podejście do zarządzania incydentami, pozwalając organizacji na pełne planowanie i realizację tego zarządzania, ale podejmuje także działania prewencyjne.

 

Do głównych zalet wdrożenia wytycznych należą:

  • poprawa bezpieczeństwa informacji;
  • wzmocnienie ciągłości działania
  • ukierunkowanie na zapobieganiu incydentom bezpieczeństwa informacji,
  • poprawa priorytetyzacji działań;
  • poprawa jakości dowodów;
  • poprawa uzasadniania budżetu i zasobów;
  • poprawa zarządzania ryzykiem;
  • podnoszenie świadomości bezpieczeństwa;
  • doskonalenie polityk i procedur bezpieczeństwa.

 

Niektóre z tych korzyści są oczywiste dla praktyków cyberbezpieczeństwa. Ważne jest, by zauważyć jak mocno zarządzanie incydentami cybernetycznymi jest powiązane z innymi działaniami organizacji. Może je znacznie wspomóc, usprawniając jednocześnie realizację celów biznesowych organizacji.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, Administrator zbiera i przetwarza dane osobowe zgodnie z właściwymi przepisami, w tym przede wszystkim z  Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej jako RODO. Przetwarzając dane, Administrator zapewnia ich bezpieczeństwo i poufność oraz dostęp do informacji o tym przetwarzaniu dla osób, których dane dotyczą.

1. Administrator danych osobowych
Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

2. Pozyskiwanie danych osobowych, cele przetwarzania.
W zależności od łączących nas z Państwem relacji, przetwarzamy dane osobowe w n/w celach i zakresach:

>> Potencjalni klienci, w tym osoby które wypełniły formularz kontaktowy na naszej stronie:
Dane  osobowe (najczęściej imię, nazwisko, adres mail, nr telefonu), przetwarzamy w celu odpowiedzi na Państwa zapytania i prośby, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO) – do czasu zgłoszenia przez Państwa sprzeciwu, w celach marketingowych na podstawie dodatkowych zgód (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – do czasu cofnięcia przez Państwa zgody. Na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu możemy przetwarzać Państwa dane także w celu dochodzenia ewentualnych roszczeń, w celach statystycznych, a także dla ciągłego doskonalenia jakości świadczonych przez nas usług. Podanie przez Państwa danych osobowych w formularzu kontaktowym nie jest obowiązkiem prawnym, lecz jest konieczne w celu odpowiedzi na Państwa zapytania.

>> Potencjalni klienci, w tym osoby które wypełniły formularz zapytania ofertowego
Dane  osobowe (najczęściej osoba kontaktowa, nazwa firmy, adres i kod pocztowy, strona www, adres mail, nr telefonu), przetwarzamy w celu przygotowania i przesłania oferty, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO) – do czasu zgłoszenia przez Państwa sprzeciwu, w celach marketingowych na podstawie dodatkowych zgód (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – do czasu cofnięcia przez Państwa zgody. Na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu możemy przetwarzać Państwa dane także w celu dochodzenia ewentualnych roszczeń, w celach statystycznych, a także dla ciągłego doskonalenia jakości świadczonych przez nas usług. Podanie przez Państwa danych osobowych w formularzu kontaktowym nie jest obowiązkiem prawnym, lecz jest konieczne w celu odpowiedzi na Państwa zapytania.

>> Odbiorcy newslettera
Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingu produktów i usług Administratora, tj. przesyłania informacji o charakterze marketingowym (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – zgoda osoby, której dane dotyczą. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Dane osobowe będą przechowywane do czasu wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych.

>> Klienci - zawarcie i realizacja umowy w związku z prowadzoną przez nas działalnością
W przypadku gdy jesteś naszym klientem lub kontrahentem i zawierasz umowę, przetwarzamy niezbędne dla tego celu dane osobowe w celu zawarcia i realizacji tej umowy, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Jeżeli jesteś reprezentantem lub osobą kontaktową występującą w imieniu naszego klienta lub kontrahenta, Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu kontaktu służbowego, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Kontaktem służbowym jest dla nas wszelka korespondencja (elektroniczna, papierowa), jak też kontakt telefoniczny dotyczący zawartej współpracy i realizowanej usługi, w szczególności: dokonywanie uzgodnień, umawianie spotkań służbowych, udzielenie odpowiedzi na pytania, kierowanie informacji z naszej strony. Naszym prawnie uzasadnionym interesem jest również kontakt z osobami kontaktowymi po stronie klienta dotyczący opinii na temat realizacji umowy, przy czym z inicjatywą takiego kontaktu może się do nas zwrócić zarówno klient, jak i my.

Takie dane osobowe przetwarzamy także w celach podatkowych i rachunkowych, gdy przepisy prawa obligują nas do ich przechowywania lub ujawniania odpowiednim podmiotom. Podstawą prawną przetwarzania przez nas danych osobowych w celach podatkowo – księgowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO. Takie dane przechowujemy przez czas niezbędny dla realizacji umowy, a następnie do czasu przedawnienia roszczeń, jakie mogą wynikać z takiej umowy, bądź przez czas wymagany przepisami prawa. Dane związane z zawartymi umowami przechowujemy przez taki okres czasu w celach dowodowych, zabezpieczenia roszczeń lub obrony przed nimi, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes o jakim mowa w art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

>> Prowadzenie korespondencji e-mailowej oraz tradycyjnej:
Przekazane przez Państwa dane (najczęściej imię, nazwisko, adres mailowy, adres korespondencyjny), w przypadku skierowania do nas korespondencji e-mailowej lub drogą tradycyjną, są przetwarzane wyłącznie w celu komunikacji i załatwienia sprawy, której dotyczy ta korespondencja. W takim przypadku podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 lit f RODO, polegający na prowadzeniu korespondencji kierowanej do niego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do udzielenia odpowiedzi na Państwa zapytanie. Dane będziemy przetwarzać w czasie wykonania umowy, a po upływie tego okresu przedawnienia roszczeń wynikających z łączącego nas stosunku prawnego.

>> O soby odwiedzające naszą stronę internetową:
Informujemy Państwa, że podczas korzystania z naszej strony internetowej, mogą być pobierane dodatkowe informacje wysyłane przez Państwa przeglądarkę internetową oraz zawarte w logach systemowych, w szczególności: adres IP przypisany do komputera użytkownika lub zewnętrzny adres IP dostawcy Internetu, nazwa domeny, rodzaj przeglądarki, czas dostępu, typ systemu operacyjnego; od użytkowników naszej strony www, mogą być także gromadzone dane nawigacyjne, w tym informacje o linkach i odnośnikach, w które zdecydują się kliknąć lub innych czynnościach, podejmowanych na Stronie. Podstawą prawną tego rodzaju czynności jest prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie funkcjonalności tych usług. Dane  wykorzystywane będą wyłącznie w celach statystycznych (analiza ruchu na naszej stronie www) oraz w celach marketingowych (by lepiej dopasować treść Serwisu do preferencji użytkowników).

>> Uczestnicy organizowanych przez nas szkoleń i webinariów:
Zapisując się na nasze wydarzenia prowadzone w formie on-line (szkolenia, webinaria), Państwa dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach: zawarcie umowy (realizacja Twojego zamówienia udziału w wydarzeniu, w tym przyjęcie rejestracji, wysłanie zaproszenia na wydarzenie (podstawa: wykonanie umowy o przeprowadzenie wydarzenia lub żądanie uczestnika przed jej zawarciem – art. 6 ust. 1 lit. b RODO), realizacja obowiązku prawnego dotyczącego wystawiania i księgowania faktur (jeżeli podajesz dane osobowe do faktury) a także prowadzenie sprawozdawczości finansowej (podstawa: art. 6 ust. 1 lit. c w zw. z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa oraz ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) i ponadto: bieżący kontakt, rozpatrzenie ewentualnych reklamacji, zabezpieczenie roszczeń – te cele są naszymi prawnie uzasadnionymi interesami (podstawa: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). W przypadku chęci otrzymywania newslettera dane będą przetwarzane za zgodą (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).

Dane dla powyższych celów będą przetwarzane przez następujący okres: dane niezbędne dla realizacji umowy / rozpatrzenia reklamacji przetwarzane są przez czas niezbędny do jej realizacji, a następnie do czasu przedawnienia roszczeń, jakie mogą wynikać z tytułu zawarcia umowy; dane przetwarzane w celach kontaktowych przechowujemy przez czas niezbędny dla realizacji kontaktu / odpowiedzi na pytania, a następnie do końca roku kalendarzowego, następującego po roku, w którym nastąpiło rozwiązanie sprawy lub zakończenie kontaktu; dane niezbędne do realizacji wydarzenia płatnego przechowywane będą do maksymalnie 5 lat liczonych od zakończenia roku obrachunkowego, w którym wystawiono dokument księgowy; dane przetwarzane w przypadku wyrażenia zgody na newsletter – do czasu jej odwołania.

3. Odbiorcy danych osobowych
Administrator może przekazać Państwa dane osobowe wyłącznie w przypadku, jeśli jest to niezbędne do realizacji celów przetwarzania: podmiotom świadczącym dla nas usługi informatyczne, wspomagającym naszą działalność, firmom doradczym, audytorskim, a także prawniczym, podwykonawcom niektórych naszych funkcjonalności, firmom dostarczającym narzędzia komunikacji (np. hosting poczty e-mail), firmom dostarczającym narzędzia analityczne, przedsiębiorstwom pocztowym i kurierskim, bankom, ZUS, US, także innym, w ramach spoczywających na Administratorze obowiązków prawnych.

4. Okres przetwarzania
Okres przetwarzania danych przez Administratora zależy od rodzaju świadczonej usługi i celu przetwarzania. Okres przetwarzania danych określony może także wynikać z przepisów, w przypadku, gdy stanowią one podstawę przetwarzania. W przypadku przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu Administratora, wówczas dane przetwarzane są przez okres umożliwiający jego realizację lub do zgłoszenia skutecznego sprzeciwu względem przetwarzania danych. Jeśli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, dane przetwarzane są do jej wycofania. W przypadku, gdy podstawę przetwarzania stanowi niezbędność do zawarcia i wykonania umowy, dane będą przetwarzane do momentu jej rozwiązania. Okres przetwarzania danych może być przedłużony w przypadku, gdy przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami, a po tym okresie, jedynie w przypadku i w zakresie, w jakim będą wymagać tego przepisy prawa. Po upływie okresu przetwarzania, dane są nieodwracalnie usuwane lub anonimizowane.

5. PRAWO KONTROLI, DOSTĘPU DO TREŚCI WŁASNYCH DANYCH ORAZ ICH POPRAWIANIA,
Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia (chyba, że na Administratorze będzie spoczywał obowiązek ich dalszego przetwarzania), ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

>> Podstawy prawne żądania Użytkownika:
Dostęp do danych – art. 15 RODO.
Sprostowanie danych – art. 16 RODO.
Usunięcie danych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) – art. 17 RODO.
Ograniczenie przetwarzania – art. 18 RODO.
Przeniesienie danych – art. 20 RODO.
Sprzeciw – art. 21 RODO
Cofnięcie zgody – art. 7 ust. 3 RODO.

W przypadku stwierdzenia, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy obowiązującego prawa, osoba, której dane dotyczą, ma prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie.

6. PLIKI „COOKIES”

Informacje ogólne o plikach cookies

Strona Administratora używa plików „cookies”. Instalacja plików „ cookies ” jest konieczna do prawidłowego świadczenia usług na stronie internetowej. W plikach „ cookies ” znajdują się informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony, a także dają one możliwość opracowywania ogólnych statystyk odwiedzin strony internetowej. W ramach strony stosowane są następujące rodzaje plików „cookies”:

Rodzaje plików cookies ze względu na czas przechowywania

>> Pliki cookies sesyjne – pliki tymczasowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika wyłącznie do momentu wylogowania się, opuszczenia strony internetowej lub zamknięcia przeglądarki internetowej.

>> Pliki cookies stałe – pliki przechowywane w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do momentu ich usunięcia przez Użytkownika.

Rodzaje plików cookies ze względu na cel

>> Niezbędne – umożliwiające prawidłowe działanie strony, bez których niektóre funkcjonalności mogą być niedostępne.

>> Funkcjonalne – pozwalające na zapamiętanie wybranych przez Użytkownika ustawień (np. języka, rozmiaru czcionki, wyglądu strony), personalizację interfejsu Użytkownika i poprawę wygody korzystania z serwisu.

>> Statystyczne – służące do zbierania danych o sposobie korzystania ze strony, tworzenia statystyk i raportów dotyczących funkcjonowania strony (bez identyfikacji konkretnego Użytkownika). Pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy korzystają z serwisu, co umożliwia ulepszanie jego struktury i zawartości.

>> Wydajnościowe – umożliwiające zbieranie informacji o wydajności i szybkości działania strony, pozwalają na rozpoznawanie problemów technicznych oraz optymalizację działania serwisu.

>> Marketingowe – umożliwiające profilowanie i targetowanie reklam dopasowanych do zainteresowań Użytkowników, a także personalizację treści marketingowych wyświetlanych na stronie i w sieciach reklamowych.

Wykorzystywanie plików cookies przez Administratora

Własne pliki cookies
Administrator wykorzystuje własne pliki cookies, aby lepiej poznać sposób interakcji Użytkowników z treściami znajdującymi się na stronie. Pozwala to na:

> zapewnienie prawidłowego funkcjonowania strony,

> dostosowanie ustawień serwisu do preferencji Użytkownika,

> zbieranie anonimowych danych statystycznych (np. liczba odwiedzin i czas spędzony na stronie),

> realizację celów marketingowych, w tym personalizację treści reklamowych oraz targetowanie odbiorców (m.in. we współpracy z usługami Google Ads).

Zewnętrzne pliki cookies

>> Google Analytics
Na naszej stronie internetowej wdrożono usługę Google Analytics, udostępnianą przez Google Ireland Limited („Google”). Google Analytics wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, które umożliwiają analizę sposobu korzystania przez Użytkowników ze strony. Zbierane dane to m.in. informacje o czasie wizyty i rodzaju przeglądarki, z wyłączeniem prywatnych adresów IP czy dokładnej geolokalizacji. Szczegółowe informacje o tym, jak Google przetwarza dane, dostępne są pod adresem:
https://policies.google.com/terms?hl=en&gl=b

>> Google Ads
Na naszej stronie mogą być wykorzystywane kody śledzące (tzw. tagi) Google Ads w celu prowadzenia kampanii marketingowych (m.in. remarketingu), personalizacji reklam i targetowania Użytkowników. Pliki cookies mogą służyć do identyfikowania preferencji Użytkownika i wyświetlania reklam dostosowanych do jego zainteresowań.

>> Facebook Pixel
W serwisie może być zaimplementowany Facebook Pixel, narzędzie służące do analizy ruchu i optymalizowania kampanii reklamowych w serwisie Facebook. Facebook Pixel pozwala na wyświetlanie Użytkownikom spersonalizowanych reklam w serwisie Facebook, a także mierzenie skuteczności tych reklam.

>> LinkedIn
Na stronie mogą znajdować się wtyczki lub linki odsyłające do serwisu LinkedIn. Po kliknięciu w taką wtyczkę, dane Użytkownika (np. informacje o aktywności na stronie) mogą być przetwarzane przez właściciela LinkedIn w celach analitycznych lub marketingowych.

>> Callback24
W celu usprawnienia kontaktu z Użytkownikiem i usprawnienia obsługi zapytań wykorzystujemy narzędzie Callback24, które może zapisywać pliki cookies. Służą one do analizowania aktywności Użytkowników oraz optymalizacji komunikacji.

Sieci reklamowe (w szczególności sieć Google) mogą również wykorzystywać pliki cookies do zbierania ogólnych, anonimowych danych statystycznych, a przede wszystkim do personalizacji i targetowania reklam, w tym do określania, czy dany Użytkownik wyświetlał już określoną reklamę.

Zarządzanie plikami cookies

Użytkownik może w każdej chwili zadecydować o zakresie dostępu plików cookies do swojego urządzenia. Zmian w tym zakresie można dokonać poprzez konfigurację ustawień w przeglądarce internetowej. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla stosowania plików cookies.

Instrukcje dotyczące zarządzania plikami cookies w najpopularniejszych przeglądarkach:

 

Dodatkowe informacje

Więcej informacji na temat plików cookies można znaleźć na stronach:

> w języku polskim: http://wszystkoociasteczkach.pl

> w języku angielskim: https://www.aboutcookies.org

Podczas korzystania z naszej strony mogą znajdować się odnośniki do zewnętrznych serwisów, takich jak Facebook czy LinkedIn. Po kliknięciu w link i aktywowaniu wtyczki społecznościowej, dane Użytkownika mogą być przetwarzane bezpośrednio przez właściciela danego portalu (np. Facebooka, LinkedIn).

>> Szczegółowe informacje o sposobie przetwarzania danych przez Facebook: https://www.facebook.com/privacy/explanation

>> Szczegółowe informacje o sposobie przetwarzania danych przez LinkedIn: https://pl.linkedin.com/legal/user-agreement

Jeżeli Użytkownik nie chce, aby jego dane dotyczące aktywności na naszej stronie były zbierane i przetwarzane przez wyżej wymienione portale, powinien wylogować się z kont (profili) w tych portalach przed kliknięciem w dany link.

Informacje dodatkowe

Na stronie internetowej Administratora znajdują się odnośniki (linki) do serwisu społecznościowego Facebook i Linkedin – zewnętrznych portali społecznościowych.. Jeśli podczas wizyty na naszej stronie internetowej użytkownik kliknie w wybrany link, poprzez aktywację tzw. wtyczki społecznościowej (plug-in) portalu społecznościowego dochodzi do przekazania przez Użytkownika jego danych oraz ich przetwarzania przez portal społecznościowy. Cel oraz zakres przetwarzania danych osobowych przez portal społecznościowy oraz związane z tym prawa i obowiązki Administratora takiego portalu służące ochronie prywatności Użytkowników dostępne są w zakładce dotyczącej ochrony danych osobowych tego portalu. Za przetwarzanie danych, które następuje po kliknięciu na dany link odpowiedzialny jest właściciel portalu społecznościowego.

Szczegółowa informacja o tym, jak Google wykorzystuje dane Użytkowników dostępna jest na stronie:
https://policies.google.com/terms?hl=en&gl=b

Szczegółowa informacja o tym, jak Facebook wykorzystuje dane Użytkowników dostępna jest na stronie:
https://www.facebook.com/privacy/explanation.

Szczegółowa informacja o tym, jak Linkedin wykorzystuje dane Użytkowników dostępna jest na stronie:
https://pl.linkedin.com/legal/user-agreement.

Jeżeli Użytkownik nie chce by jego dane o aktywności na stronie internetowej należącej do Isoqar sp. z o.o. były gromadzone przez wyżej wskazane portale powinien wylogować się z konta (profilu) na danym portalu przed kliknięciem w określony link.

7. PRZEKAZYWANIE DANYCH DO PAŃSTW TRZECICH
Państwa dane osobowe mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy (dalej: EOG) – jednostce certyfikującej Alcumus ISOQAR Ltd., której siedziba mieści się w Wielkiej Brytani .

8. ZAUTOMATYZOWANE PRZETWARZANIE DANYCH
Administrator nie dokonuje automatycznego przetwarzania – profilowania w rozumieniu RODO polegającego na wykorzystaniu danych osobowych podanych przez Użytkownika do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy jej sytuacji ekonomicznej, osobistych preferencji, wiarygodności oraz zachowania Użytkownika

9. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Administrator stosuje środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, a w szczególności zabezpiecza dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem obowiązujących przepisów oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
Administrator udostępnia odpowiednie środki techniczne zapobiegające pozyskiwaniu  modyfikowaniu przez osoby nieuprawnione, danych osobowych przesyłanych drogą elektroniczną.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą Polityką prywatności stosuje się odpowiednio przepisy RODO oraz inne właściwe przepisy prawa polskiego.
 

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.